Digitálne označovače MHD v Bratislave
Digitálne označovače MHD v Bratislave
Redizajn užívateľského rozhrania
- časť tretia: lístok pre spolucestujúceho
+ kompletný redizajn
V treťom a záverečnom článku zo série o redizajne užívateľského rozhrania digitálnych označovačov cestovných lístkov v bratislavskej MHD sa budeme venovať funkcionalite nákupu cestovného lístka pre spolucestujúceho. V článku nájdete aj kompletný návrh nového dizajnu v interaktívnom zobrazení.
Cez digitálne označovače cestovných lístkov môžete kúpiť lístok nielen sebe, ale aj svojim deťom alebo priateľom. Funguje to tak, že cestovný lístok pre spolucestujúceho kupujete vašou bezkontaktnou čipovú kartu, pričom takýto lístok má rovnakú časovú platnosť ako ten váš. Je vlastne kópiou lístka, ktorý si kupujete vy (ako “hlavný” cestujúci) a preto platí rovnako dlho, na rovnaký počet zón a aj jeho cena je rovnaká.
Ide o užitočnú funkcionalitu napríklad pre rodičov, ktorí môžu týmto spôsobom kupovať cestovné lístky svojim deťom. Využitie taktiež nájde napríklad v situácii, keď potrebujete kúpiť cestovný lístok niekomu, kto nie je z Bratislavy.
Ak by sme sa na to pozreli cez optiku biznisu, ide o jednu zo skupiny funkcionalít, ktoré pre cestujúcich predstavujú pridanú hodnotu pri používaní digitálnych označovačov a môžu dopomôcť k pozitívnej propagácii cestovania verejnou dopravou v Bratislave.
Zdá sa však, že pri vývoji aktuálneho systému tento pohľad chýbal. Aktuálny spôsob kúpy cestovného lístka pre spolucestujúceho je totiž neintuitívny a bez návodu ho užívateľ zvládne len s ťažkosťami (ak teda zvládne samotný návod…). Je skrytý za jedno ničnehovoriace tlačidlo s “viacerými postavičkami” (slovami IDSBK), ktoré sa zobrazuje až v poslednom kroku kúpy elektronického cestovného lístku.
Je to lístok ako každý iný
Riešenie sa pritom ponúka samé. Ako už bolo povedané, cestovný lístok pre spolucestujúceho je vo svojej podstate taký istý lístok, ako lístok “hlavného cestujúceho” – platí na rovnaký počet zón a minút a aj jeho cena je rovnaká. Neexistuje preto dôvod oddeľovať nákup cestovného lístka pre spolucestujúceho mimo hlavného nákupného procesu.
Navrhujem preto do nákupného procesu cestovného lístku pridať možnosť voľby počtu cestovných lístkov, v ktorej si užívateľ určí, koľko cestovných lístkov si chce kúpiť na jednu cestu. Takýmto spôsobom sa kúpa cestovného lístka pre spolucestujúcich zapracuje do hlavného dizajnu a nebude viac druhoradou funkcionalitou skrytou za nezrozumiteľné tlačidlo.
Z môjho pohľadu ide o jednoduché riešenie, vďaka ktorému dokáže užívateľ vyriešiť niekoľko svojich cieľov naraz, pričom sa ani len nemusí zamýšľať nad tým, že kupuje lístok pre spolucestujúceho. Práve to sú prednosti ľahko použiteľných digitálnych technológií – keď nás, užívateľov, odbremeňujú od toho, aby sme si študovali postupy na ich používanie.
V prieskume respondenti spomínali svoje skúsenosti s kúpou cestovného lístka pre spolucestujúceho niekoľkokrát:
„Komplikovaná možnosť kúpiť 1+1 lístok, t.j. aj pre spolucestujuceho.” |
„Neprehľadný a nezrozumiteľné v prípade kúpy lístkov pre viac osôb. Takto som kúpila viac lístkov ako bolo potrebné. V takýchto prípadoch sklamanie.” |
„Kúpa pre viacero osob by bez googlenia a stránky imhd.sk nebola možná, takúto základnú vec by mal interface intuitívne ukazovať + chýba možnosť platby kartou priamo pri označovači ako v Prahe.” |
„Pri kúpe viacerých lístkov je postupnosť krokov trochu neintuitívna, treba to mať dopredu naštudované.” |
Pozrite si celý návrh
Ak ste článok dočítali až sem a prelúskali ste sa prvým aj druhým článkom z tejto série, dávam vám možnosť preklikať si kompletný návrh nového užívateľského rozhrania, ktoré navrhujem vytvoriť. Získate tak ucelený obraz o tom, ako by sa dal nákup elektronických cestovných lístkov cez digitálne označovače v bratislavskej MHD zjednodušiť.
Kliknutím na tlačidlo nižšie zobrazíte prototype – interaktívnu ilustráciu redizajnovaného užívateľského rozhrania digitálnych označovačov v bratislavskej MHD. Ilustrácia pracuje iba zo základnou kategóriou cestujúceho a jednoducho vás prevedie celým návrhom. Ak by ste si napriek tomu nevedeli s niečím rady, tu je pár základných informácií:
- Nákup začína vždy prvým krokom s názvom Zvoľte kategóriu cestovného lístka.
- Ak by ste sa stratili, na začiatok sa dostanete vždy stlačením klávesy R.
- Klikať sa dá iba na prvky, pri ktorých sa zmení kurzor myši na pointer. Ak kliknete na niečo iné, ilustrácia vám modrou farbou zobrazí klikateľné prvky.
- Vybrať si môžete maximálne 3 ks cestovných lístkov. Nejde o záväzný návrh, slúži to iba na ilustračné účely.
- V krokoch Načítavam kartu a Nahrávam lístok na kartu kliknite kdekoľvek pre posunutie sa o jeden krok ďalej.
Zdá sa vám môj návrh zrozumiteľný a jednoduchý alebo je niečo, čomu nerozumiete? Budem rád, ak sa podelíte o vaše názory a dojmy z môjho návrhu a napíšte ich do komentára pod týmto článkom.
Použité nástroje a princípy:
- Figma
- Adobe Photoshop
- Online verejný prieskum (spolu 101 respondentov)
- Usability testing návrhov (5 testerov)
- Dizajn orientovaný na užívateľa (tzv. User-centered design)