Digitálne označovače MHD v Bratislave
Digitálne označovače MHD v Bratislave
Redizajn užívateľského rozhrania
- časť prvá: chýbajúce ceny
Na cestovanie v MHD v Bratislave potrebujete, logicky, cestovný lístok. Možností, ako si ho kúpiť máte k dispozícii niekoľko – napríklad cez žlté mašinky na zastávkach, SMS správou, cez aplikáciu a pod. Jednou z možností sú aj digitálne označovače cestovných lístkov vo vozidlách MHD.
Jedného dňa som bol svedkom toho, ako sa cestujúca snažila zistiť dokedy jej platí lístok, ktorý si práve kúpila. Znovu a znovu prikladala svoju kartu pre načítanie údajov, krčila sa pri označovači, aby lepšie videla na displej, aby po treťom pokuse prišla na to, kde sa informácia o platnosti jej cestovného lístka nachádza. Vďaka tomuto pátraniu strávila pri označovači aspoň dve minúty dlhšie ako bolo nutné (spolu s nákupom cestovného lístka) a za ňou sa už tvoril rad ďalších cestujúcich, ktorí čakali, kým si budú môcť kúpiť alebo označiť svoje cestovné lístky.
Prišlo mi zvláštne, že takúto základnú vec má problém nájsť. Začal som si preto všímať, ako cestujúci pracujú s týmito digitálnymi zariadeniami. Postupne som zisťoval, že mnoho základných úkonov a interakcií s týmito zariadeniami je pre cestujúcich komplikovaných a neintuitívnych.
Keď som sa pokúsil “preklikať” si kúpu cestovného lístka aj ja, zistil som, že užívateľské rozhranie digitálnych označovačov cestovných lístkov v MHD v Bratislave obsahuje mnoho základných chýb a nedostatkov. V niektorých prípadoch ide o zlú čitateľnosť displeja, inokedy o úplné znemožnenie využitia niektorej z funkcionalít označovača, hlavne v kombinácii s krátkym časom, ktorý má užívateľ k dispozícii na svoje obslúženie.
Musí to ísť aj jednoduchšie
Rozhodol som sa preto vypracovať projekt redizajnu užívateľského rozhrania v digitálnych označovačoch v MHD v Bratislave a ilustrovať tak, ako pomôcť užívateľom (teda cestujúcim) k jednoduchšiemu nákupu cestovných lístkov bez toho, aby pri ich kupovaní boli frustrovaní a pod tlakom.
Pri práci na redizajne užívateľského rozhrania som realizoval online verejný prieskum, v ktorom sa pýtal cestujúcich (užívateľov) na ich skúsenosti s digitálnymi označovačmi cestovných lístkov. Taktiež som vykonal aj špeciálne testovanie jednotlivých návrhov s reálnymi testermi prostredníctvom modelových scenárov. Výstupy z prieskumu a testovaní som zapracoval do návrhov redizajnu.
Svoje návrhy redizajnu vám budem prezentovať postupne v niekoľkých case study. V prvej case study sa budem venovať skutočnosti, ktorej zistenie ma dosť prekvapilo – chýbajúce ceny cestovných lístkov.
Neviete koľko platíte
Predstavte si, že si kupujete cestovný lístok na vlak a pri platení vás nikto neinformuje o cene. Predávajúci vás vyzve priložiť platobnú kartu k terminálu alebo odovzdať peniaze… Asi ťažko predstaviteľné, však?
Pri kupovaní cestovných lístkov cez digitálne označovače vo vozidlách v MHD v Bratislave je takáto situácia však realitou. Po výbere typu cestovného lístka (tým sa budeme venovať v ďalších case study) vás zariadenie vyzve priložiť kartu s kreditom, na ktorú vám bude načítaný cestovný lístok.
Žiadnu informáciu o cene cestovného lístka ani o tom, koľko kreditu vám bolo stiahnutého z karty vám zariadenie neposkytne. Môžete sa pokúsiť odrátať predchádzajúci zostatok na vašej karte od toho aktuálneho alebo si pred cestou naštudovať cenník cestovných lístkov…
To je však chyba zariadenia, nie vaše zlyhanie. Žiadne digitálne zariadenie nemôže od vás žiadať, aby ste si zapamätali údaj, ktorého zobrazenie je jeho základnou funkcionalitou.
Analýzou aktuálneho užívateľského rozhrania som sa snažil zistiť, prečo ceny cestovných lístkov na displejoch digitálnych označovačov nenájdete. Ako hlavnú príčinu som identifikoval skutočnosť, že označovač slúži na obslúženie cestujúcich rôznych kategórií – základný, študenti, seniori, ZŤP alebo žiaci (resp. deti do 16 rokov). Zariadenie je totiž dnes schopné určiť cenu cestovného lístka až po načítaní vašej karty s kreditom. Na svojej karte máte, okrem iných, aj údaje o tom, do ktorej kategórie cestujúceho patríte.
Na odstránenie tohto nedostatku navrhujem pridať na úvod nákupného procesu nový krok, ktorý bude slúžiť na výber kategórie cestovného lístka. V tomto kroku si vyberiete kategóriu cestovného lístka podľa toho, či máte nárok na zľavnené cestovné (študenti, seniori, deti do 16 rokov, ZŤP) alebo nie (základný).
Po výbere kategórie sa vám zobrazí ponuka s cestovnými lístkami spolu s presnými cenami, ktoré prislúchajú vašej kategórii.
DÔLEŽITÁ INFORMÁCIA: Na návrhu vyššie je zobrazená zúžená ponuka cestovných lístkov iba na jednorazové cestovné lístky a iba na štyri časové typy (aktuálna ponuka obsahuje 14 rôznych typov cestovných lístkov). Takáto ponuka vychádza z výsledkov verejného prieskumu, podľa ktorého 57 % respondentov využíva pri cestovaní jednorazové cestovné lístky. Zároveň sa vďaka takto zjednodušenej ponuke dokážete rýchlejšie rozhodnúť pre výber cestovného lístka, odstránia sa tým ďalšie problémy (ktorým sa budeme venovať v ďalších case study) a zníži sa čas, ktorý musíte stráviť s digitálnym označovačom pri nástupe do vozidla MHD.
Tak ako pri akomkoľvek nákupe, aj keď si kupujete cestovné lístky cez digitálne označovače vo vozidlách MHD, potrebujete pred zaplatením sumár vášho nákupu. Tento krok navrhujem redizajnovať nasledovne:
Projekt som zaslal Dopravnému podniku v Bratislave
Návrhy, ktoré vidíte vyššie som dizajnoval na základe výstupov z analýz, testovaní a výskumu. Taktiež som som využil základné princípy dizajnu užívateľských rozhraní digitálnych zariadení a princípy dizajnu sústredeného na užívateľa (tzv. user centered design). Tieto princípy a prístupy som využil aj pri ďalších redizajnoch, resp. pri vypracovanávaní celého projektu redizajnu užívateľského rozhrania digitálnych označovačov cestovných lístkov vo vozidlách MHD v Bratislave.
Kompletne vypracovaný projekt som poslal Dopravnému podniku, ktorý oň prejavil záujem. Dostal som odpoveď, že sa projektom zaoberajú, tak uvidíme ako to dopadne. Každopádne, ďalšie časti tohto projektu nájdete na úvodnej stránke tohto webu.