Najlepší učitelia Fakulty podnikového manažmentu
na Ekonomickej univerzite v Bratislave
Desať semestrov, počas ktorých som absolvoval viac ako 40 predmetov mi prinieslo do života mnoho učiteľov. Na niektorých som zabudol už po prvom cviku či prednáške. Na niektorých nikdy nezabudnem… No a na tých, ktorí boli a sú výbornými učiteľmi, zabudnúť ani nechcem.
Spočítam ich na jednej ruke
Rozhodol som sa preto s vami podeliť o moju skúsenosť s najlepšími učiteľmi spomedzi tých, ktorí ma počas môjho štúdia na Ekonomickej univerzite v Bratislave učili (ďalej budem používať zaužívanú skratku EUBA). Na začiatok musím povedať, že nasledujúci text vychádza zo silne subjektívneho názoru mňa. Ak to čítaš a bol/-a si, alebo ešte stále si študentom EUBA a máš silnú potrebu nesúhlasiť, určite nezabudni spomenúť tvojich najlepších učiteľov v komentári pod týmto článkom.
1. ročník
Asi každá vysoká škola má svoje, tzv. sito – predmet, ktorý z 300 novoprijatých prvákov spraví 150 preživších prvákov s nádejou štúdia dlhšieho ako jeden ročník.
Na EUBA je takýmto sitom Matematika. Na univerzitu s ekonomickým zameraním samozrejme patriaci predmet a nemožno tvrdiť opak. Jednoducho, ak ideš študovať alebo študuješ ekonómiu alebo ekonomiku (áno, medzi týmito dvoma slovami je rozdiel :D), tú matiku musíš prežiť. Či už jeden alebo dva semestre, musíš, inak to nejde. A ak to na iných školách ide aj bez nej, dovolím si tvrdiť, že je niekde chyba…
Matematika je strašiakom väčšinu ľudí. Ak patríš medzi tých šťastnejších, ktorí to dali ľavou zadnou, gratulujem ti. Ja som do tohto klubu členstvo nezískal.
Mal som však šťastie na výborného učiteľa. Jeho meno je Zsolt Šimonka. Urastený chlap v okuliaroch s veľmi silným maďarským prízvukom a pohľadom schopným prerezať diamant. Každé cviko s ním bol poriadny bruchabôl. Ale bol výborný učiteľ!
Poučky od slova do slova uňho nehrozili. Nepotreboval čítať básničky. Potreboval vidieť, že tomu rozumieš a či to, čo si do tej písomky napísal/-a dáva zmysel. Ak dáva, v pohode ti dá plný počet bodov aj za definíciu, ktorá sa nezhoduje s originálom v každej hláske a polohe písmen.
Pán Šimonka je naozaj prísny učiteľ. Od prvej sekundy ako vstúpi do miestnosti má taký rešpekt, že aj mucha zabudne ako sa bzučí! Ale ak človek ukáže, že sa snaží a naozaj tú matiku chce vedieť, veľmi rád pomôže a prístupom jemu vlastným prejaví záujem študentovi pomôcť.
Nemá potrebu študentov vyhodiť a zhovadiť, narozdiel od iných učiteľov matematiky. On si uvedomuje, že keď neprejde pol ročníka kvôli matike, tak to nie je len lajdáctvo a neschopnosť študentov, ale taktiež aj vizitka učiteľa…
Ak si teda nastávajúci prvák/prváčka a máš na matike vysokého chlapa v okuliaroch, pri ktorého vstupe do miestnosti stíchne celá severná pologuľa, ver že máš (skoro) vyhraté. Hlavne v porovnaní s ostatnými učiteľmi, ktorí učia matiku na EUBA.
2. ročník
Druhý ročník bol pre mňa skoro malina. Učenie mi išlo od ruky a aj pri predmete, o ktorom sa hovorilo ako o ťažkom, som sa nejak nestresoval. A do značnej miery za to môžem vďačiť učiteľovi. Pán Ladislav Nagy ma v druhom ročníku učil Podnikové financie.
Vyšší, vychudnutý a trochu zhrbený chlap s veľmi tenkým hláskom. Popis naozaj nevzbudzujúci rešpekt. Keď však tento človek začne na hodinách hovoriť, okamžite zistíš, že je to odborník vo svojom odbore. Financovanie podnikateľských projektov, posudzovanie ich výhodnosti, financovanie podnikateľských činností, cenné papiere, účtovníctvo a podobne. Toto všetko ten chlap nosí v hlave na 110%. Popri tom stále publikuje, na cvikách prejavuje brutálnu pripravenosť a je ready odpovedať na všetky otázky. Koľko by mohol asi zarábať ako finančný poradca, či s vlastným biznisom?
Najlepšie na tom je, že on ťa to všetko rád naučí. Áno, to by nemalo byť nič neobvyklé, veď je predsa učiteľ. Ale to, že je niekto povolaním učiteľ nezaručuje, že ťa vie a chce niečo naučiť. Veľmi rád všetko vysvetlí a to s takým záujmom, že sa na teba niečo nalepí, aj keby nechceš. Nedaj sa teda oklamať prvým dojmom ani vzhľadom.
3. ročník
V treťom ročníku som absolvoval Elektronické podnikanie – voliteľný predmet. Tu dám také malé vyhlásenie: nech som počas môjho štúdia, či už pred alebo po tomto predmete, absolvoval akékoľvek ďalšie predmety a spravil akékoľvek kariérne rozhodnutia, hodiny na tomto predmete boli pre mňa game-changer! A zas za to môže učiteľ – Matej Černý.
Vďaka nemu (feat. moja snaha, pot a nervy :D) vznikol celý môj už teraz bývalý web stolc.studenthosting.sk a vďaka tomu zas dnes pracujem s webmi a online marketingom.
Pán Černý vyzerá ako typický ITčkár. Vyšší chudý muž v mladšom veku s okuliarmi a svetlými, brčkavými vlasmi. Taktiež nevzbudzoval na prvý pohľad veľký rešpekt. Akonáhle však otvoril ústa, všetko sa zmenilo. Hovoril o doménach, serveroch, ftp, html, css (programovacie jazyky), e-shope, WordPresse a tom všetkom, čo trištvrtina ľudí v miestnosti netušila, čo znamená a či je to na jedenie alebo ono zje ich.
Musím však povedať, že jeho obrovskou trpezlivosťou a snahou naučiť nás klikať to všetko správne, sme dokázali všetci založiť e-shop – od objednania domény cez nainštalovanie a prácu s WordPressom, až po základy html a css. Bol to prvý učiteľ, ktorý nás dokázal naučiť niečo reálne uchopiteľné.
Spomínam si na jeho vtipné vystupovanie, blízke vekovej kategórii študentov. Jeho ročník narodenia určite nemá predposledné číslo menej ako 8.
V tomto zozname sa objavil hlavne preto, že s jeho znalosťami a skúsenosťami by dokázal mať plat dobrého front-endového developera (človeka tvoriaceho webové stránky od základu). On je však namiesto toho tam s vami, v tej miestnosti s počítačmi, ktoré sa pri nižších teplotách vzduchu dajú v pohode použiť na vyhriatie petržalskej garsónky. Typ učiteľa, na ktorom stojí budúcnosť slovenského školstva.
4. ročník
Po úspešnom absolvovaní bakalárskych štátnic som na EUBA nezanevrel a dal som jej ešte jednu šancu. Vybral som si špecializáciu Personálny manažment. Vďaka tomu som dostal možnosť spolupracovať s výbornými učiteľmi a musím povedať, že sa mi oveľa ťažšie vyberali učitelia do týchto dvoch posledných ročníkov.
Úplne prvé hodiny štúdia na druhom stupni som absolvoval na hodinách predmetu s názvom Stimulovanie a odmeňovanie, ktorý ma učila Zuzana Joniaková.
Každá hodina s ňou bola diskusiou. A to je to, čo chceš. Každého študenta si pamätá po mene, pekne ho oslovuje, čím si s každým vybuduje rovnocenný profesionálny vzťah. A to je presne to, ako by to malo byť.
Ale tá jej energickosť a nasadenie! To mi utkvelo v pamäti najviac. Z toho pramení neskutočná motivácia a chuť makať na sebe. Jej požiadavky na získanie zápočtu či skúšky nie sú nízke, ale študentom odovzdá všetko čo vie a keď na si na jej hodinách, dostaneš viac ako z knihy. Vlastne kašli na knihy, seď na jej prednáškach a cvikách a dostane sa aj do tvojho zoznamu najlepších učiteľov!
S pani Joniakovou sa môžeš stretnúť aj na predmete Podniková kultúra, kde prejavuje vysokú mieru odborných znalostí podnikových kultúr zo všetkých možných kútov sveta a časových období. Od minulosti až do prítomnej praxe. Pracuješ popri škole? Priprav sa na otázku o podnikovej kultúre v tvojej firme. Ona sa pýta, komunikuje. Vie, že v tých laviciach pred ňou sedia živé bytosti, nie ovečky s perami a papiermi.
5. ročník
Suverénne najlepší ročník. Dodal dve vynikajúce učiteľky osoby. Ťažko ich nazvať učiteľkami, pretože ani jedna z nich sa tak nesprávala. A práve to im dalo úplné prvenstvo.
Miesto vyučovacích hodín workshopy
Kreativita v manažmente. Veľa krát som sa pri super názvoch predmetov popálil a nakoniec to bola strata času. Ale pri tomto som jednoducho vedel, že to bude skvelý predmet!
Ako som ale spomenul na začiatku, všetko stojí a padá na učiteľoch. Čiže som sa tešil len tak potichúčky a málo. Radšej no.
S prvou hodinou však strach zo straty času okamžite opadol. Tento predmet zastrešovala Kristína Kováčiková. Mladá baba so skúsenosťami zo Zaraguzy, so záujmom o marketing a reklamu. Mala obrovský zápal do týchto oblastí a na každej hodine sa to snažila preniesť aj na nás. A aj keď to nebolo ťažké, pretože sme boli super skupina, darilo sa jej to výborne.
Jej hodiny často vyzerali ako workshopy, za ktoré si ľudia v pohode zaplatia. Zaujímavé témy na diskusiu, brainstormingy, kreslenie alebo hranie hier. Smiech, uvoľnená atmosféra a prostredie, v ktorom si každý mohol povedať svoj názor. Posledná hodina s cheescake-om a spoločnou selfie na záver.
Samozrejme, že aj hodiny plné zábavy a diskusií ťa niečo naučia. Vlastne ťa naučia toho najviac, pretože to nezabudneš akonáhle vytiahneš päty z miestnosti. Naučíš sa kriticky myslieť, vyjadrovať sa, diskutovať a pracovať v tíme. Často budeš musieť vystúpiť z komfortnej zóny a budeš musieť počúvať názory ostatných ľudí v miestnosti a pracovať s nimi. Pre dnešnú spoločnosť soľ nad zlato! A ver mi, že bez práve vymenovaných schopností sa v ďalšom živote po škole nezaobídeš. Či už budeš pracovať v zamestnaní alebo vo vlastnom biznise.
Toto všetko ti dá hodina s Kristínou Kováčikou. Takže ak v pondelok nastupuješ do piateho ročníka na personálnom manažmente a máš ešte možnosť zvoliť si na letný semester Kreativitu v manažmente, môžem ti to len a len odporučiť. Pre mňa to bol viac zážitok ako hodiny v škole. Úplný highlight štúdia. Na fajront krásne.
Najlepší učiteľ nie je povolaním učiteľ
Pani Natáliu Tariškovú som mal možnosť spoznať už v druhom ročníku, keď ma učila Manažment. V treťom ma učila Riadenie ľudských zdrojov a potom v piataku voliteľný predmet Balanced Score Card v riadení ľudských zdrojov.
Jej štýl učenia taktiež vo veľkom obsahuje diskusiu. Vždy však vymyslí zaujímavú formu absolvovania zápočtu či skúšky. Áno, čítaš správne – zaujímavý zápočet alebo skúška. Poväčšine je to forma prezentácie, avšak nie obyčajná.
Kostra prezentácie sa stanový vždy na začiatku semestra a obsahuje jednotlivé témy tak, aby si študent z daného predmetu zapamätal práve to, čo má vedieť. Nie je to len ten štýl „spravte prezentáciu akú chcete a ako chcete“, ale má to hlavu a pätu.
Vďaka tomu sa nemusíš učiť teóriu na zápočty dlhé ako polovica učenia sa na skúšku. Spravíš prezentáciu napríklad o firme, ktorá ťa zaujíma, rozoberieš ju podľa zadania a vo finále vieš presne to, čo z daného predmetu vedieť máš. Výborný prístup, ktorý mne veľmi vyhovoval a bavil ma. A doteraz viem, akého manažéra som si vybral v druhom ročníku na prezentáciu, aj funkcie personálneho manažmentu som si zapamätal a taktiež ako sa počíta HC ROI (ukazovateľ z oblasti riadenia ľudských zdrojov).
Spolupráca s pani Tariškovou bola pre mňa o to špeciálnejšia, že som ju vo štvrtom ročníku oslovil s otázkou, či bude mojou školiteľkou pri písaní diplomovej práce. A nebojím sa povedať, že vďaka tomu, že sa na to so mnou dala a vďaka jej prístupu a otvorenej komunikácii, nebolo pre mňa písanie diplomovky povinnosťou, ale prácou na projekte, ktorý ma bavil a mal som z neho radosť.
Natália Tarišková nie je učiteľ. Je to osoba, ktorá ti chce odovzdať znalosti a informácie, pričom to chcenie plynie z obrovskej motivácie vidieť študentov rásť a rozvíjať sa. A pretože ju to napĺňa. Preto vymenila úspešnú kariéru v úspešnej a známej spoločnosti za učenie na vysokej škole.
Užite si to
V pondelok začína ďalší akademický rok. Pre niekoho prvý, pre niekoho posledný. Či už si v prvej, v poslednej, alebo v skupine niekde medzi tým, váž si každého dobrého učiteľa. Nasleduj ho, počúvaj ho a uč sa od neho. A aj keď môže byť dobrých učiteľov málo, dokážu toho naučiť viac ako dvojnásobný počet tých, povedzme, menej zapálených pre prácu. Želám málo nervov a veľa zdaru!
Ďakujem ti, ak si to dočítal/-a až sem. S týmto článkom uvádzam na svet môj nový web aj s novým dizajnom a budem rád, ak si ho pozrieš, preklikáš a dáš mi feedback. Tak klikaj na button nižšie a poď na to!;)