Ako spraviť AdWords kampaň s nízkym rozpočtom - 2. časť
V pokračovaní článku sa pozrieme na to ako a prečo využívať rozšírenia reklám, ako zabezpečiť ich zobrazovanie v časoch, kedy sú najvyhľadávanejšie a ako využiť rady samotného systému AdWords. Navyše v článku nájdete na stiahnutie šikovný check-list všetkých nastavení a úkonov, ktoré vám pomôžu optimalizovať kampaň tak, aby fungovala aj s nízkym rozpočtom.
Reklamy a rozšírenia
Vo výsledkoch vyhľadávania sa reklama z AdWords kampane zobrazuje ako text. Pred nejakým časom mala takáto textová reklama formu headline-u v prvom riadku, odkazu na web a krátkeho popisu pod ním. Tieto tri prvky sa v reklame zachovali, Google nám dokonca dovolil viac znakov a tak sú nadpisy a popisy v reklamách dlhšie a zmestí sa do nich viac písmenok.
Okrem toho je možné k reklamám pridať rôzne druhy rozšírení. Google ich nazýva extensions a hovorí, že by ste ich určite mali použiť. A čím viac tým lepšie. Určite ich aj použite. Ide o rôzne druhy doplňujúcich informácií. Napríklad o tom, aké druhy tovarov alebo služieb ponúkate, informácie o cenách produktov alebo aktuálnych akciách, zľavách pri väčšom odbere a podobne.
Medzi rozšírenia patria aj známe priame odkazy na podstránky, alebo ešte známejšie telefónne čísla a zobrazenie sídla firmy na mape.
Názorný príklad niekoľkých rozšírení v AdWords kampaniach
Všetky extensions/rozšírenia predstavujú vlastne akúsi možnosť dostať do textovej reklamy ešte viac informácií a tým vyhrať u užívateľa rozhodnutie kliknúť práve na vás. Dá sa s nimi pekne vyhrať, určite vám ich odporúčam využiť.
Časový rozvrh reklám
Ľudia sú na internete stále. Denne aj v noci. Vyhľadávajú recepty, spoje, miesta. Hrajú Sudoku, sledujú videá so šteniatkami, pozerajú zajtrajšie počasie.
Pre kampane v AdWords to však tak úplne neplatí. Množstvo online vyhľadávania po produktoch alebo službách kolíše medzi jednotlivými dňami a aj počas dňa. Určite mi dáte za pravdu, že existujú časti dňa, kedy sme všetci na internete aktívnejší. No a tak, ako sme na ňom aktívnejší my, tak aj vaši potenciálni klienti či zákazníci sú s najväčšou pravdepodobnosťou vtedy online.
Medzi takéto časti dňa, kedy je ľud slovenský na internete môžeme zaradiť ranné hodiny, od 8:30 do 10:30. Následne je to čas okolo obeda a potom večerné hodiny od 19:00 do, no do času, kedy chodíte spať. Tu je to naozaj ťažké definovať. Samozrejme, že to nie je možné povedať všeobecne, každí sme na internete aktívni inokedy a inak.
Sú však biznisy, v ktorých zákazníci vyhľadávajú tovar alebo služby aj v iných časoch, čím sa stávajú takéto kampane špecifické. AdWords zhromažďuje údaje o tom, v ktoré konkrétne hodiny počas dní v týždni sa vaše reklamy zobrazujú a prinášajú vám konverzie.
Deň a hodinu zobrazovania reklám v dni v týždni sleduje AdWords už v základnom prehľade.
No a vy dokážete tieto informácie zužitkovať vo vytvorení časového rozvrhu reklám. Aby som bol presný, ide o aktívnu úpravu cenovej ponuky. V praxi to znamená, že (verzia zložitá) na základe informácii o frekvencii zobrazovania, klikania a množstva konverzií v konkrétne hodiny a dni je možné meniť cenovú ponuku zobrazovania reklám, a to ako smerom hore, tak aj dolu alebo ich je možné na určitý čas vypnúť.
Jednoduchá verzia vysvetlenia je, že ak sa napríklad v pondelok od 8:00 do 13:00 na vaše reklamy kliká častejšie, tak na tieto časy zvýšite cenovú ponuku. Reklama sa tak bude zobrazovať ešte častejšie a AdWords ju bude tlačiť viac, ako v ostatné dni. Toto isté platí aj v opačnom prípade. V „slabé“ dni môžete znížiť cenovú ponuku, alebo môžete dokonca ich zobrazovanie na určitý čas vypnúť.
Spravte si vlastné prehľady v AdWords, aby ste videli trendy v štatistikách a vedeli tak ľahšie vytvoriť časový rozvrh reklám
Dni v týždni vs. kliknutia
Deň v týždni vs. CTR (click-through rate)
Problémom nastavenia časového rozvrhu reklám môže byť nedostatok dát. Nie je totiž možné nastaviť časový rozvrh reklám na základe minulotýždňových štatistík. Potrebujete to vidieť v určitých trendoch z minulých období. Len tie vám dokážu dať relevantné informácie o tom, v ktoré dni a hodiny v nich môžete cenovú ponuku zobrazovania zvýšiť a naopak, kedy ušetríte nezobrazovaním reklám. Dvojmesačné štatistiky by už stačiť mohli.
Analýza pred nastavením časového rozvrhu reklám
Pred nastavením časového rozvrh si však budete musieť spraviť domáce úlohy. Potrebujete totiž zistiť, v ktoré hodiny počas dní v týždni sa vaše reklamy zobrazujú a klikajú najviac. Musíte si stanoviť hranicu týchto metrík, ktorá ich oddelí od klasickej výkonnosti reklám.
Vyšší počet zobrazení alebo kliknutí od tejto hranice bude pre vás znamenať možnosť zvýšiť cenovú ponuku a naopak, ak sa reklamy v niektorých časoch a dňoch zobrazujú menej, môžete nastaviť zníženie cenovej ponuky na tieto konkrétne hodiny. Pokiaľ vaši zákazníci/návštevníci nie sú v noci aktívni, pokojne zobrazovanie reklamy v časoch, napríklad od polnoci do šiestej rána, vypnite.
Nastavenie časového rozvrhu reklám v AdWords
Vo finále tak vytvoríte účinný časový rozvrh zobrazovania reklám, ktorý zabezpečí presun časti budgetu kampane z neaktívnych častí dňa na tie aktívne.
Nechajte si poradiť
Keď už máte kampane nasadené a istú dobu fungujú, AdWords okrem ich výkonnosti začne sledovať aj to, ako by vám s nimi pomohol. Jeho typy na zlepšenie nájdete v menu vľavo, pod názvom príležitosti. Ide o jednoduché odporúčania a návrhy na opravy či zlepšenia.
Sú to napríklad návrhy na vytvorenie novej reklamnej skupiny zúžením aktuálnej databázy kľúčových slov. Taktiež vás upozorní na duplicitné kľúčové slová alebo na výkyvy vo výkone kampaní. Pri každej z príležitostí vám AdWords zobrazí približný vplyv implementácie zmeny, čím sa vás bude snažiť presvedčiť.
AdWords vám z času na čas bude chcieť poradiť
Keď vás už presvedčí, samotná implementácia príležitostí je jednoduchá a plne automatická. Stačí kliknúť na „POUŽIŤ“ a ostatné za vás spraví AdWords sám.
Ak je teda príležitosťou napríklad spomínané vytvorenie novej reklamnej skupiny, po použití danej príležitosti prebehne celý proces tvorby novej reklamnej skupiny automaticky.
Príležitosti je dobré sledovať a implementovať ich. Niekedy vám však AdWords radí spraviť niečo, čo vám úplne nemusí vyhovovať a nemusíte s ním súhlasiť. Preto sa pred použitím každej príležitosti zamyslite, či má pre vás význam. Ak usúdite, že rada pre vás význam nemá, nebojte sa odmietnuť.