Support od Michala Trubana je naozajstný návod ako vybudovať úspešnú firmu tvoriacu hodnotné hodnoty. Unikátna štruktúra knihy vytvára funkčné čítanie motivujúcich príbehov, praxou a skúsenosťami overených rád niekedy až s how-to prívlastkom.
O existencii knihy Support od Miša Trubana som sa dozvedel pri hľadaní inej, rovnako výbornej knihy Mareka Vagoviča – Vlastnou hlavou. Po jemnom nazretí do obsahu knihy som okamžite vedel, z akých vianočných darčekov bude zložená skupina tých tohtoročných najlepších.
A kedže som celý rok poslušne poslúchal, tak sa aj stalo. Kniha Support. Grafika je prvé čo vás zaujme. Je skvelo jednoduchá na prvý pohľad. Ten taký mračiaci sa pohľad, pri ktorom si hovoríte: „toto je čo? to mi je nejaké známe“. Veľké biele S v kombinácií s Michalovým priezviskom, ktoré je samé o sebe značkou veleznámou, už na prvý pohľad evokuje font textu loga WebSupportu.
Príbehy featuring skúsenosti
K presvedčeniu o prečítaní nejakej knihy je väčšinou potrebná aspoň jej elementárna recenzia, oboznámenie sa z obsahom alebo vedomosť o literárnom druhu či žánri. Support dáva o svojej druhovej príslušnosti vedieť hneď na titulke – „ako vybudovať úspešný biznis aj keď robíte jednu chybu za druhou“. Tento popis môže evokovať, že kniha je návodom ako vybudovať úspešný biznis aj keď robíte jednu chybu za druhou.
A viete čo? Ona naozaj návodom je. To je práve jej najväčšie bohatstvo. To je práve ten dôvod, prečo by si ju mali prečítať budúci začínajúci podnikatelia, všetci začínajúci podnikatelia, úspešní podnikatelia s motiváciou byť ešte úspešnejšími podnikateľmi a aj mamičky na materskej. Tie hlavne.
Ako sme už pri Michalovi zvyknutí, výsledkom jeho roboty je vždy poriadny kus roboty. Nárast hodnoty WebSupportu o 1000% za 5 rokov hovorí za všetko. Prejavilo sa to aj v prípade jeho knihy. Má tri formy. Vďaka jednej z nich je počet strán vyšší ako číslo na poslednej strane.
Z internátov pod hrad a späť do Mlynskej doliny
Príbehy úspešných firiem sú vždy zaujímavým čítaním. Príbeh WebSupportu je taktiež veľmi zaujímavý a k tomu ešte vtipný, rebelský a vo svojej podstate veľmi jednoduchý – riešil totiž potrebu samotného zakladateľa.
Kto to o Michalovi nevie, je to ITčkár. Nie podľa vysokoškolského titulu, pretože škola sa z jeho cesty akosi vytratila, a raz úplne nadobro. Naučil sa programovať z kníh a návodov a za niekoľko mesiacov dosiahol znalosti potrebné pre naprogramovanie webu, ktorý mal byť náhradou jeho obľúbeného, no v tom čase upadujúceho českého komunitného portálu hackerov. Vtedy bol na strednej škole.
Okrem naprogramovania webovej stránky, ktoré je procesom jej tvorby, je potrebné nájsť pre ňu miesto v onlineovom svete – zaregistrovať doménu. Aby bola funkčná a dohľadateľná. Vymyslieť názov pre Michala ťažké nebolo, ale pri 50 korunovom týždennom vreckovom bolo problémom zafinancovať registráciu domény. Pomohol si teda hostingom od host.sk, kde svoju stránku umiestnil zadarmo. Blackhole.host.sk bol ten názov. Nebol však dostatočne reprezentatívny a keďže platiť vlastnú doménu nemohol, prebudili sa v ňom hackerské vlohy a stránku si premenoval sám, zadarmo. Ako to spravil? Neviem. Hackersky zdatní čitatelia to možno tušia, podstatná je však iná skutočnosť.
Vyriešil vlastný problém a riešenie ponúkol aj iným
Tvorba Michalovho prvého webu a opletačky s registráciou domény položili základy pre vznik WebSupportu. Po funkčnej stránke totiž portálu blackhole.sk prestala po čase stačiť kapacita, ktorú mali k dispozícií zadarmo. Web sa začal rozrastať o stále viac pravidelných návštevníkov a diskutujúcich. Pre tých menej zdatných, nedostatočná kapacita pre web v lepšom prípade môže spôsobovať jeho spomalenosť, v tom horšom môže padať a ešte všelijaké iné zlé veci sa môžu diať. No a na to, aby sa tejto zlobe predišlo, je potrebné mať stránku zaregistrovanú na výkonných serveroch (počítače s rýchlym pripojením k inťernetu, basically…).
Mišo teda potreboval kvalitný webový hosting. S vlastnou doménou. Aby blackhole.sk fičala tak ako má. Aj tentokrát to hackol. Rozhodol sa webhosting sám robiť a ponúkať ho aj ostatným, ktorí ho potrebujú. Nebol jediný, takéto služby už v tom čase ponúkalo niekoľko firiem na trhu a pár z nich úspešne. Vytvoril však (jemu príznačný) unlimitný (neobmedzený) biznis model webhostingu – všetko v jednom balíku. Vychádzal pri tom z myšlienky, že len málokto mal vtedy kvalitný internet a preto sa nemusel báť klientov s desiatkami gigabajtov dát. Ako neskôr zistil, úsudok o slabom internete bol nesprávny. Napriek tomu však tento biznis model zafungoval. A s istými obmenami funguje dodnes.
Storytelling z prvej ruky
Tak teda vznikla firma, rebelsky sa predierala pomyselnými rebríčkami poskytovateľov webhostingu na Slovensku, Michal odišiel z rodného mesta do Bratislavy študovať a dobíjať veľký svet a žiť idylický intrákovský život v Mlynskej doline. A tam sa to všetko len začína.
V knihe je opísaná a aj zobrazená prvá kancelária WebSupportu z čias jeho sídla v blízkosti Bratislavského hradu. Tmavá podzemná miestnosť s gaučom nerobila najlepší dojem na prijímaných ľudí, teda samozrejme ak sa im predtým úspešne podarilo nájsť, kde vôbec firma sídli.
Aby som sa vrátil na začiatok, k trom formám knihy. Jednou z týchto foriem je podobný storytelling akým je predchádzajúci text. Príbehy o prvých klientoch a ziskoch, o väčších či menších failoch, prvom sídle firmy pod hradom, hľadaní prvých zamestnancov bez recruitera, neznalých policajtoch a kauze NBUSR123, komunite, vízií, motivácií, prvenstve, strate motivácie a jej opätovnom nájdení a dôchodku v tridsiatke. Sú to príbehy, takže je toho naozaj veľa. A sú to klasické strany textu krásne zarovnané do bloku.
Know-how ako na dlani
Druhou formou knihy sú konkrétne rady ako na to. Rozoznáte ich vďaka červenému orámovaniu strán. Tieto dve formy knihy sa vlastne počas čítania striedajú a všetky rady si našli svoje červené stránky. Vďaka tomu bol dodržaný prvotný Michalov plán vytvoriť užitočnú knihu pre malých a stredných podnikateľov na základe príbehov WebSupportu.
Z druhej časti knihy vyberám len niektoré, je to predsa len jeho robota. Neznamená to však, že tu nespomenuté kapitoly sú nepotrebné, práve naopak!
Na začiatku všetkého Michal radí všetkým podnikaniuchtivým spraviť si biznis plán – viac či menej (ale radšej menej) komplikovanú kalkuláciu. V tomto prípade neostalo pri radách – on tam fakt príklad excelovskej tabuľky! Ťažko sa potom vyhovárať, že neviete ako na to.
Jedinečná firemná kultúra
Dvakrát pozornejšie som čítal riadky o jeho skúsenostiach s prijímaním ľudí a HR celkovo. Ako som spomínal, Mišo je ITčkár, nie recruiter. Vychádzal teda z vlastných skúseností s hľadaním ľudí a s robením pohovorov. A z kníh. Tie mu radili oboznámiť recepčnú s očakávanou osobou, ktorá príde na pohovor. Malo to však háčik, WebSupport nemal ani len recepciu, nie to ešte recepčnú. Kolega bol poslaný domov a priestory dočasne prerobené na meeting room. Instant riešenie najvyššej úrovne.
Pivný test je jedna z niekoľkých rád na základe Michalových skúseností s recruitingom. Vychádzajú z predpokladu, ľudia síce môžu mať skills potrebné na výkon práce a ich úroveň je možné pomerne ľahko otestovať ešte predtým, ako budú prijatí. Odborná znalosť ľudí je však často len polovica úspechu získania makača (ako kvalitných ľudí nazýva Michal v knihe). Pre kvalitný výkon jednotlivca, skupiny a aj celej firmy je jej kultúra. Ako teda zistíte, či je daný makač kompatibilný s vašou firemnou kultúrou? Spýtajte sa sami seba, či by ste s ním išli na pivo. Bola by to zábava a dobrý talk, alebo by sa to skončilo krčmovou hádkou?
Otvorenosť je najefektívnejší marketingový kanál
Marketing je jedna z najsilnejších kapitol knihy. Čítal som ju trikrát tak pozorne! Aj keby som nechcel, tak to inak nešlo!
Michal pochopil, že nie je to uzavretosť a chránenie si tajomstva úspechu, ktoré tvorí lovebrand. Aj keď niektorým veľkým firmám sa to podarilo a darí naďalej, ďakujú za to produktu alebo svojej histórii. V Slovenských podnikateľských vodách sa však očividne osvedčilo byť otvorený. Radiť, menotorovať a viesť. Vďaka otvorenému prístupu WebSupportu si v podnikateľskom prostredí firma vytvorila meno transparentnej firmy, ktorá nemá problém získať nových zákazníkov a udržať si tých aktuálnych. Veľká výhoda takéhoto „open-source“ prístupu je to, že je ho vidieť aj za pomyselné hranice pôsobiska firmy.
WebSupport bol pri vzniku startupovej komunity na Slovensku, zapája sa do súťaží a snaží sa zlepšiť fungovanie našej krajiny. Je ho vidieť. Je vidieť, že má svoje transparentné prsty vo veciach verejných. To má dopad na ich brand v každom smere a ešte to aj prináša revenue.
Červené stránky kapitoly o marketingu sú natoľko hodnotné, že by sa dali považovať za oficiálny vyučovací artefakt na vysokých školách biznisu. Tri základné body ako začať s marketingom firmy sú rozpracované do takej hĺbky, že obsahujú popis výpočtu ukazovateľa nákladov marketingu na jedného klienta a výpočet celkovej hodnoty klienta.
Digitálna kniha
Prečítaním poslednej strany sa kniha nekončí. Je k nej vytvorený web komunity ľudí, ktorý knihu čítali. A možno aj takých, ktorých ju nečítali. Michalova liberálna povaha mu zrejme velí, že je to jedno. Na tomto webe sa nájdu rôzne nápady a návrhy ľudí na podnikanie, marketing, kultúru a vlastne všetko možné. A tak je to dobre. Tu ho nájdete.
To ale nie je všetko! Počas čítania v knihe budete narážať do slov označených červenou farbou. „Podzemie, servery, IRC, dávať bomby, I love pixel, vianočné eventy, Term sheet“ – to je niekoľko príkladov. Keď tie červené slová zadáte do vyhľadávania sem, dozviete sa aký je ich význam a akú majú spojitosť s WebSupportom, či samotným Michalom. Tým sa pre vás otvorí ďalšia forma knihy, ktorá vlastne nemá konca. Vďaka diskusii a možnostiam spolupráce s ľuďmi vám blízkym (vychádzajúc z predpokladu rovnakých záujmov reprezentovaných knihou Support) nikdy neprestanete knihu čítať.
S otvorením knihy Support sa vám paralelne otvoria dvere do komunity slovenského podnikateľského priestoru plného motivujúcich a motivovaných ľudí a ich príbehov. Taktiež zdroja nápadov a skúseností ľudí so záujmom tvoriť hodnotný obsah vo všetkých činnostiach a smeroch. A aj Michala tam stretnete. Pravidelne.
Nie je to kniha na jedno prečítanie, je to kniha na niekoľko prečítaní
Kniha Support od Michala Trubana je naozajstný návod ako vybudovať úspešnú firmu. Unikátna štruktúra knihy vytvorila čítanie motivujúcich príbehov, spolu s praxou a skúsenosťami overených rád niekedy až s how-to prívlastkom a s prístupom ku komunite vďaka digitálnej časti knihy.
A či naozaj funguje? Presvedčte sa! Knihu si môžte kúpiť napríklad v Martinuse.
Ak sa ti takýto typ recenzie páčil, do boxu nižšie zadaj svoj email a každú ďalšiu dostaneš na mail medzi prvými ;).