Ako spraviť AdWords kampaň s nízkym rozpočtom - 1. časť
Na vytvorenie úspešnej a fungujúcej kampane vo vyhľadávacej sieti AdWords nie je nutné míňať stovky eur denne. Niekoľkými optimalizačnými nastaveniami a taktikami dokážete presne zacieliť na relevantné publikum a dosiahnuť tak želané ciele kampane aj pri nízkom rozpočte.
V dvoch častiach článku sa vám pokúsim priblížiť funkcionality AdWordsu, ktoré vám k tomu pomôžu. Začíname.
Kľúčové slová
Voľba správnych kľúčových slov je základom pre vytvorenie fungujúcej kampane v AdWords. Kľúčové slová spúšťajú reklamu vtedy, keď zákazníci zadajú hľadaný výraz (ktorý je zároveň kľúčovým slovom) do vyhľadávania Google. Ak pre vašu kampaň nezvolíte správne kľúčové slová, nepomôže jej ani tristo eurový denný budget. Bez kľúčových slov jednoducho kampaň fungovať nebude.
Pre správny výber kľúčových slov platí jedno základné pravidlo – rozmýšľajte ako vaši zákazníci. Musíte sa vžiť do ich kože a skúsiť vymyslieť také kľúčové slová, ktoré by vyhľadávali oni. Majte pri tom na pamäti, že zákazníci vyhľadávajú väčšinou konkrétne produkty alebo služby. Niekedy pridajú do vyhľadávacích fráz aj rozmery, či iné špecifické vlastnosti produktov alebo služieb, ktoré od nich požadujú.
V prípade, že sa chcú informovať o cene určitého tovaru (a v najlepšom prípade ho následne kúpiť), k vyhľadávanej fráze zvyknú pridať slovo „cena“. Je to logické, pretože je to často najdôležitejší parameter pri rozhodovaní o kúpe.
Ľudia samozrejme nehľadajú len produkty alebo služby. Môžu sa chcieť dozvedieť nejaké informácie alebo vyriešiť svoj aktuálny problém. V takomto prípade budú zrejme hľadať dlhšie frázy, často otázky a často začínajúce slovami „ako“, „prečo“, „kde“, „kedy“ a podobne. „Ako vybrať notebook“, „ako nainštalovať wordpress“ a pod. Takéto frázy sa nazývajú longtailové vyhľadávania. Ak sú frázy pre vašu kampaň relevantné, zahrňte ich do skupiny kľúčových slov.
Kľúčové slová sa do AdWords nahadzujú v niekoľkých formách zhody a v rôznych ďalších špecifických tvaroch. O čo ide a ako fungujú nájdeš v návode, ktorí ti pošlem na mail.
Keywords planner od Google je nástroj, ktorý vám poskytne informácie o tom, ako často sa naprieč internetom vyhľadávajú rôzne frázy a kľúčové slová. Vo vami zvolenom období, rozbitom na mesiace a dni.
Ja osobne považujem výstupy z tohto toolu len za orientačné a nie vždy sa nimi riadim. Niekedy totiž nevie povedať, ako často sa určitá fráza vyhľadáva. Pri špecifických frázach by sa to dalo čakať, ale niekedy mu to nejde ani s bežnými frázami a takými, o pri ktorých je jasné, že sa vyhľadávajú.
Ako príklad toho, prečo je niekedy lepšie dať na svoju intuíciu a neriadiť sa len číslami Keywords planneru vám ukážem na fráze „varšava hotel cena“. Túto frázu považujem za základný dopyt, ktorý zadávajú do vyhľadávania ľudia hľadajúci ubytovanie v hoteloch vo Varšave.
Niekedy to Keywords Planneru s analýzou objemu vyhľadávania na Google nejde. Ani pri zjavne vyhľadávaných frázach.
Na obrázku vyššie môžete vidieť, že Keywords planner nedokáže zobraziť objem vyhľadávania tejto frázy, resp. považuje túto frázu za málo vyhľadávanú.
Ak by som však tvoril kampaň na predaj ubytovania vo Varšave, určite by som zadal túto frázu do skupiny kľúčových slov. Myslím, že je to logické. Napokon, prvé štyri pozície vo výsledkoch vyhľadávania hovoria za všetko – sú obsadené online predajcami hotelov a cestovateľskými webmi:
Výsledky vyhľadávania na frázu „varšava hotel cena“.
Nedajte sa teda odradiť, ak vám keywords planner nedokáže povedať ako často sa vyhľadávala fráza/kľúčové slovo, o ktorom ste presvedčení, že je pre vašu kampaň relevantné a vaši zákazníci ho s vysokou pravdepodobnosťou použijú.
Pri tvorbe kľúčových slov sa teda riaďte aj „sedliackym rozumom“ a vymyslite kľúčové slová relevantné hlvne pre vaše publikum. Je dôležité poznať zákazníkov, ich potreby a problémy, ako aj produkty a služby. A nevadí, ak s vami niekedy Keywords planner tak úplne nesúhlasí. Napokon, kampaň necielite naňho, ale na zákazníkov.
Vylučujúce kľúčové slová
Pre ušetrenie budgetu je veľmi dôležité využiť aj tzv. vylučujúce kľúčové slová. Ide o také slová a frázy, o ktorých viete, že keď ich ľudia vyhľadávajú, vaša reklama sa nemá zobrazovať, pretože nie je pre nich relevantná.
Ak napríklad ľudia hľadajú najnovší iPhone, nemali by sa im zobrazovať reklamy na nový model smartfónu od Samsungu. Je to logické a zjavné. Často sa to však môže stať (kvôli SEO stránok, Google robotom, niečomu medzi nebom a zemou) a vám takéto nerelevantné kliknutia zbytočne míňajú peniaze.
Hľadané výrazy
Ak už spravujete bežiacu kampaň, môžu byť pre vás užitočné informácie o hľadaných výrazoch, ktoré spôsobili zobrazenie a následné kliknutie na vašu reklamu. Medzi týmito výrazmi nájdete v zásade dve skupiny slov – tie, ktoré môžete pridať do skupiny kľúčových slov a tie, ktoré musíte zaradiť medzi vylučujúce kľúčové slová, pretože nie sú pre vás relevantné.
Zoznam hľadaných výrazov môže byť užitočný pre doplnenie aktuálnej databázy kľúčových alebo vylučujúcich slov.
Obsah hľadaných výrazov sa počas trvania kampane stále dopĺňa, takže je dobré si ich pravidelne prezerať a pridávať jednotlivé výrazy medzi kľúčové slová alebo vylučujúce kľúčové slová.
AdWords disponuje veľkým množstvom funkcionalít, ktorými dokážete optimalizovať kampaň tak, aby vám aj päť eur denne stačilo na dosahovanie cieľov, ktoré od kampane očakávate. A ak by to predsa len raz prestalo stačiť, medzi funkcionality AdWordsu patrí aj to, aby vás na to vedel upozorniť. Ako inak :).
To je pre prvú časť všetko. V druhom pokračovaní článku sa pozrieme na to, ako vytvoriť reklamy a rozšírenia, podrobnejšie rozoberieme nastavenie časového rozvrh reklám a možnosti cielenia na lokalitu. Stay tuned! 😉